BSOE

ENNL

Private woning
Oudenaarde | 2003 | 973 m²
Klant: Privaat


De bestaande vrijstaande herenwoning uit 1909 werd ontdaan van de latere aanbouwen en in zijn originele toestand hersteld. De littekens van de twee wereldoorlogen en van de aanbouwen zijn zichtbaar gelaten.

Op subtiele wijze werd de ruimtelijkheid van de woning in 3 dimensies opengetrokken. De originele voordeur werd dieper binnen het gebouw geplaatst in een vide die de bezoekersvertrekken ruimtelijk afscheidt en voor een beschermende overgangszone publiek-privaat en bijkomende lichtinval zorgt.

Het is een harmonie, een dissonante harmonie tussen bestaand gebouw en locatie en de ingreep.

 

Private House
Oudenaarde | 2003 973 m²
Client: Private

 

The existing detached town house from 1909 was stripped of the added extensions and restored to its original state . Instead of a smooth facade restoration, the 100 year old patina was retained.

 

The scars of the two world wars and the extensions are also left visible. New openings containing aluminum windows (in contrast to the existing wooden windows) translate self-confidently the new interventions and user organization.

 

The spaciousness of the house was pulled open in a subtle three-dimensional way. The original door is placed deeper inside the building. This creates a a void that separate the visitors area leave (cloakroom, guest room) from the rest of the house, and brings light in the heart of the house. The double high-profile glass wall between public and private spaces, filters. Also on the second floor the glass wall denounces the presence of the void.

 

A padouk furniture reorganizes the ground floor to contemporary convenience, and transforms a previously useless space into the center of the home. The various original flooring on the ground remind us of the earlier organization of the house.

 

This three-dimensional reorganization is based on obviousness, the program was implemented  consistently in the existing situation. It is a harmony, a dissonant harmony between existing building and the location and operation. The architecture was then determined by the situation, the spirit and demands, while the aesthetics came naturally.