Het gebouw versterkt wat hier aanwezig is. Lucht en aarde komen er samen.
Twee wanden zijn verticaal ingeschoven in de heuvel. De basismuren zijn uitgevoerd in rode baksteen, gebakken aarde.
De horizontale snede, over de volledige woning aanwezig in de zone 2 m tot 3 m boven de vloer van het gelijkvloers, zorgt voor voortdurend contact met de lucht; blauw, grijs, rood, zwart. Er is dus steeds contact met en herinnering aan de eigenschappen van de plek.
De basismuren binnen zijn lichtgroen gekleurd, de complementaire kleur van de baksteen buiten.
Het dak heeft dezelfde helling als het terrein maar in omgekeerde richting zodat de inschuiving van het gebouw in het landschap een eindpunt heeft.
Het toilet met vestiaire en bibliotheek op het gelijkvloers is als een meubel in de ruimte geplaatst, iets verdraaid om de looprichting aan de inkom te accentueren en zo de privacy van de achtergelegen ruimte niet in het gedrang te brengen. Tussenmuren zijn uitgesloten om de ruimtelijke kracht van de twee wanden niet aan te tasten.
De kast is 2 m hoog, zodat via de bovenzone natuurlijk licht binnenvalt. Die 2 m zorgt er natuurlijk ook voor dat de horizontale snede niet wordt onderbroken. Op dezelfde manier is aan de andere kant van de woning de stapelkast voor voedsel in de keuken geplaatst: aanduiden van de looprichting naar het terras.
De zitruimte strekt zich uit over twee verdiepingen, enkel met summiere uitzichten over het landschap. In deze ruimte is een trap aanwezig en een loopbrug. Deze zijn beiden in glas om de basisruimte niet aan te tasten en het contact met de plek, de lucht niet te onderbreken.
De binnenramen van respectievelijk de ouderslaapkamer en de kinderkamer geven uit op de vide van de zitruimte. Zo heeft men enerzijds een uitzicht vanuit de ouderslaapkamer op zit- en eetruimte, anderzijds verlengt de doorkijk onder de kinderslaapkamer het perspectief tot op het terras. Vanuit de kinderslaapkamer heeft men enerzijds zicht op zitruimte en TV. Onder de ouderslaapkamer is er een doorkijk tot aan de carport.
De buitenramen van de kamers op de verdieping geven een panoramisch uitzicht op de Vlaamse Ardennen.
De badkamers krijgen licht, geen zicht. Het toilet op de verdieping hangt als een kast boven de trap en staat los van het plafond. Via de bovenzone valt natuurlijk licht binnen in de kast. De werkruimtes zijn ondergebracht in de ondergrondse verdieping, zodanig dat de ruimte voor de fotograaf volledig is ingegraven in de heuvel en enkel summier bovenlicht krijgt, terwijl het atelier voor de styliste baadt in het licht en een quasi eindeloos uitzicht heeft, al sta je er steeds met de voeten op de grond. Zweven is gereserveerd voor de bovenruimtes. Zo heeft elke ruimte z'n eigen karakter, samengevat tot een organische eenheid.
CREDITS
Status : 1988-1989
Team: Frank Delmulle, Luc Reyn
Klant: Privaat
Fotografie: Marcel Van Kerckhoven
PUBLICATIES
Jonge Architecten, 1990 / De Morgen, 1990: 'Ruimtes hebben ook hun karakter' / De Architect, 1991: ‘Pure architectonische improvisaties van Frank Delmulle’ / Knack, 1991: 'Rechtlijnig met krul' / De Standaard, 1991: 'Evenwicht door tegenstellingen' / Hedendaagse architectuur in België, 1995